مدیریت انقلاب رنگی در ایران - بـوی خـوش ظـهـور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیریت انقلاب رنگی در ایران - بـوی خـوش ظـهـور

خانه |صفحه ی مشخصات | پست الکترونیک

مدیریت انقلاب رنگی در ایران

با سلام خدمت همه دوستان

تمام مطالب زیر و ادامه مطلب از سایت خبرگزاری فارس (بخش سیاسی امنیتی) برای اطلاع شما دوستان گرفته شده.

پتانسیل برپایی انقلاب رنگی در ایران از سوی کشورهای غربی در انتخابات اخیر وجود داشت و در حقیقت عامل خارجی به عنوان یکی از اجزای مهم حمایت و پشتیبانی از انقلاب رنگی از مدتها قبل در ایران فراهم بود که این عامل خارجی در حوادث اخیر به وسیله عوامل داخلی تکمیل شد و زمینه برپایی جدی انقلاب رنگی در ایران را فراهم ساخت.

 

برای ادامه بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.




تلاش غرب برای برپایی انقلاب رنگی در ایران
مخالفین جمهوری اسلامی بر این عقیده‌اند که ساخت روابط سیاسی و اجتماعی در فضای کنونی ایران، در تمام زمینه‌ها، برای بهره‌برداری و عملیاتی کردن الگوهایی چون انقلاب رنگی آماده است. بر این اساس، جمهوری اسلامی، نظامی است که یکی از لایه‌ها و رویه‌های آن را، به هر ترتیب، انتخابات شکل می‌دهد و نظام انتخاباتی بالنسبه فرصت‌خیزی دارد و از این رو، مستعد الگوهای مسالمت‌آمیز تغییر همچون انقلاب رنگی است. چنانکه وقوع این انقلاب در کشورهایی چون گرجستان، اوکراین و قرقیزستان، پیامد حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات بوده است. در این کشورها، کاندیداهایی که در انتخابات شرکت می‌کرد، درستی برگزاری و یا نتایج آن را با تردید می‌نگریستند و از این طریق می‌توانستند نه فقط مشروعیت انتخابات، بلکه مشروعیت نظام یا حاکمان برگزارکننده انتخابات را به زیر سؤال ببرند. این تلقی مبین آن است که مخالفین جمهوری اسلامی می‌بایست، از این پس، از راهبرد قدیمی خود در مواجهه با انتخابات در جمهوری اسلامی یعنی راهبرد تحریم، عدول کنند. به واقع، تجربه نشان داده که تحریم انتخابات یا شرکت اقلیتی از مردم در آن، به تنهایی برای اثبات عدم مشروعیت رژیم کافی نیست. در بسیاری از نقاط جهان، بخش عظیمی از مردم در روز انتخابات در خانه می‌مانند و یا خود را به کار، تفریح و سرگرمی مشغول می‌کنند و زحمت رفتن پای صندوق رأی را به خود نمی‌دهند. این امر، کوچکترین علامت سؤالی در برابر مشروعیت رژیم حاکم بر آنها قرار نمی‌دهد. از سوی دیگر، تجربه نشان داده که تشویق فزاینده به تحریم، لزوماً با اقبال جامعه ایرانی مواجه نخواهد شد و رفتار انتخاباتی مردم ایران، از این لحاظ، قابل پیش‌بینی نیست. (5)
در این راستا، مایکل لدین که در زمان دولت ریگان، واسطه ایالات متحده در ماجرای ایران- کنترا بود، پیش از نهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، در مقاله‌ای با عنوان «سریعتر، لطفا!» ، به حمایت از طرح ملی رفراندوم با عنوان شصت میلیون دات کام پرداخت که از سوی مخالفین جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای پیشنهاد شده بود. وی در این مورد می‌نویسد:
«یک رفراندوم ملی از سوی عده زیادی از شخصیت‌ها و رهبران مهم و صاحب اعتبار که عمدتاً در ایران ساکنند و برخی نیز از قربانیان شکنجه و زندانیان می‌باشند، پیشنهاد شده است. تنها انتخابات مهم و سودمند برای ایران، رفراندوم بر سر مشروعیت رژیم خواهد بود. تاکنون هیچ کدام از رهبران غربی، این فراخوان ایرانی‌ها برای رفراندوم را تأیید نکرده‌اند، امّا هم‌اکنون زمان آن است. اگر روحانیون به شکل غیر منتظره طرح رفراندوم را بپذیرند، ممکن است پیروز شوند و از مردم تأیید مشروعیت خود را می‌گیرند. در صورت شکست نیز از دو حال خارج نیست. یا ممکن است که به شکل صلح‌آمیز قدرت را واگذار نمایند و یا با واگذاری قدرت مخالفت کنند. در این صورت، دیگر هیچ قدرت غربی نباید در فراخوان برای انقلاب دموکراتیک در ایران غفلت و کوتاهی نماید. یک غرب متحد می‌تواند آن کاری را برای ایران انجام دهد که قبلاً برای اوکراین انجام داده است». (6)
در واقع، هدف لدین در همین جمله آخر نهفته است. وی از غرب می‌خواهد در ایران همان انقلابی را انجام دهد که قبلاً با نام انقلاب مخملی یا نارنجی در اوکراین انجام داده بود. در پایان این بخش، باید به این نکته جامعه‌شناختی نیز اشاره کرد که الگوهای کنش جمعی در جامعه ایرانی، عمدتاً با شیوه‌های عمل جنبش‌های اجتماعی، به ویژه در گونه نوین آن هم‌خوان است و مردم ایران، در مقاطع مختلف تاریخی، کمتر به عمل در چارچوب‌های صرفاً حزبی و متصلب و یا سازمان‌های چریکی و مبارزات مخفی، اقبال نشان داده‌اند. به بیان دیگر، نوع کنش‌گری جنبش‌های جدید اجتماعی، با شیوه‌های متداول و جاافتاده کنش جمعی در جامعه ایرانی متناسب است.
در واقع، دوم خرداد محمل بروز و نمایش نوعی از کنش‌های جمعی، هویتی و شبکه‌ای بود که تا آن زمان محمل دیگری برای تظاهر خود نیافته بودند. این رویداد، نشانگر آن بود که جنبش یا خرده ‌جنبش‌هایی در بطن جامعه شکل گرفته‌اند که انتخابات را بهانه‌ای برای ابراز یا احراز هویت خود، مخالفت با الگوهای قالبی فرهنگی، ابداع هنجارهای جدید و گرایش به سبک‌های متفاوت زندگی قرار داده‌اند. بر این اساس، نوع کنش جمعی صورت گرفته در نهمین انتخابات ریاست جمهوری را که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید نیز می‌توان در همین چارچوب ارزیابی کرد. در واقع، در این دوره، بخشی از نیروها و اقشار متنوع اجتماعی، به ویژه محرومان و اسلام‌گرایان که می‌پنداشتند در فضای گفتمان دوم خرداد، جایی برای آنها در نظر گرفته نشده است، حضور احمدی‌نژاد و شعارهای وی را به مثابه فرصتی سرنوشت‌ساز برای ابراز و احراز هویت خود در جغرافیای اجتماعی ایران شمردند و انتخابات را که به ظاهر، رویدادی ادواری، قالبی و مختص احزاب و برنامه‌های آنهاست، به فرصتی برای بروز رفتار جمعی از نوع جنبشی تبدیل نمودند. این ویژگی که در چند سال گذشته، به ویژه به هنگام انتخابات بروز یافته است، نشانگر استعداد بی‌نظیر جامعه ایرانی برای اجرای پروژه‌هایی نظیر انقلاب رنگی است؛ به خصوص که در هنگام برگزاری انتخابات (به ویژه انتخابات ریاست جمهوری)، فضای سیاسی- اجتماعی بازتر می‌شود و متناسب با آن ظرفیت سرکوب کنش‌های جمعی کاهش می‌یابد.
بررسی انتخابات دهم ریاست جمهوری
با توجه به مبانی ذکر شده در شماره اول این مقاله با عنوان " انقلاب رنگی، چیستی، چرایی و چگونگی " و نیز بخش مقدماتی این مقاله می توان نتیجه گرفت که همانطور که گفته شد پتانسیل برپایی انقلاب رنگی در ایران از سوی کشورهای غربی در انتخابات اخیر وجود داشت و در حقیقت عامل خارجی به عنوان یکی از اجزای مهم حمایت و پشتیبانی از انقلاب رنگی از مدتها قبل در ایران فراهم بود که این عامل خارجی در حوادث اخیر به وسیله عوامل داخلی تکمیل شد و زمینه برپایی جدی انقلاب رنگی در ایران را فراهم ساخت.
در بعد داخلی همانطور که ذکر شد، پیاده نظام داخلی با همکاری عوامل خارجی به دنبال تشکیک در نتایج انتخابات و راه اندازی شورش های و اعتصابات گسترده جهت قدرت نمایی و در نهایت تحمیل خواسته معترضان به نظام حاکم بر می آمد. امری که در انتخابات دهم ریاست جمهوری و به هنگام اعلام نتایج آرا به وقوع پیوست. همچنین در این دوره به سبک تمامی انقلاب های رنگی که تاکنون رخ داده است استفاده از رنگ سبز به عنوان نماد تبلیغاتی یکی از کاندیداها موجب شد تا در مرحله پس از انتخابات این رنگ به عنوان نماد مخالفان در اعتراض به نتایج انتخابات تبدیل شود تا به سبک سایر انقلاب های رنگی ، مخالفان از یک رنگ خاص یا گل خاص به عنوان نماد استفاده نمایند مانند انقلاب گل رز در گرجستان، انقلاب نارنجی در اوکراین و انقلاب لاله ای در قرقیزستان.
حضور 40 میلیونی و شرکت 85 درصدی مردم در انتخابات دهم ریاست جمهوری، ضربه سنگینی بر پیکر نظام سلطه وارد کرد این حضور عظیم در پای صندوق‌های رأی که در دنیا بی نظیر است، ضمن تحکیم هر چه بیشتر پایه های نظام جمهوری اسلامی، دمکراسی غرب را به شدت با چالش مواجه کرد و جای تردیدی باقی نگذاشت که نظام مردم‌سالاری دینی می‌تواند الگو و نمونه جایگزین مناسبی برای نظام لیبرال دمکراسی باشد.
از این‌رو غرب و غرب باوران سیلی خورده از حماسه 22 خرداد و ناامید از توطئه‌های 30 ساله، در حالی که ادامه حاکمیت خود به جهان را با اندیشه لیبرال دمکراسی به خطر افتاده می بینند نگران و عصبانی از این شرایط فتنه‌ دیگری که از چند ماه قبل با همراهی مدعیان اصلاحات و با اطمینان آنان از شکست قطعی در انتخابات کلید خورده بود را به اجرا در آورند.
شواهد و مستندات غیرقابل انکار حاکی از آن است که برای اغتشاشگران و حامیان افراطی و ساختارشکن یکی از نامزدها بحث پیروزی یا شکست وی در انتخابات مطرح نبوده بلکه آنان از مدت‌ها قبل پروژه غائله و اغتشاش را طراحی کرده بودند.
مصاحبه 20 روز قبل از انتخابات میرحسین موسوی با نشریه تایمز که در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه انگلیسی مبنی بر اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی را رهبری ایران تعیین می‌کند؛ شما چه نقشی می‌توانید درباره رابطه با آمریکا ایفا کنید؛ گفته بود "زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای هم تظاهرات خیابانی را ببیند، قطعاً عقب‌نشینی خواهد کرد. " با این وضع معلوم می‌شود که آنها پروژه اغتشاش را به منظور اجرای به اصطلاح انقلاب رنگی مدت‌ها قبل از شروع انتخابات 22 خردادماه آماده کرده بودند و در انتخابات پیروز و یا شکست می‌خوردند این پروژه را عملیاتی می‌کردند. (7)
از طرفی میر حسین موسوی در حالی سردمدار اجرای چنین پروژه ای می شود که حدود 20 سال از عرصه سیاسی و اجرایی کشور دور بود در مقابل عناصری که وی را در برگرفته و به ادامه راه تشویق می کنند، کسانی هستند که به اصطلاح فعالان سال‌های اخیر در عرصه سیاسی محسوب می شوند.
براساس افشاگری هایی که تعدادی از حامیان موسوی انجام داده اند اینان با نظرسازی و گزارش های یک جانبه، او را به این باور رساندند که قطعاً پیروز انتخابات است بنابراین نباید به نتایج به دست آمده تن دهد.
برای نمونه چندی پیش مهدوی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین و عضو ستاد موسوی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اذعان داشت: "در مرحله نخست اعلام کردیم که موج سبز در کشور راه افتاده و در مرحله بعد گفتیم که آرای موسوی در حال رشد است در گام دیگر مدعی شدیم که او با آقای احمدی نژاد به مرحله دوم می رود و بعد چنین القا کردیم که موسوی قطعاً پیروز انتخابات خواهد بود القای چنین مطالبی موسوی را به این باور رساند که پیروز انتخابات است " وی همچنین می افزاید: " کسانی که اطراف موسوی را گرفته بودند افراطی ترین مواضع و هر چیزی که دلشان می خواست القا می کردند " شواهد و مدارک بدست آمده حاکی از آن است که اطرافیان موسوی همسو با بیگانگان و با الگوبرداری از انقلاب های از انقلاب های مخملی به دنبال فتنه انگیری و توطئه جدیدی بودند ودر این میان وی به ابزاری برای اجرای این پروژه تبدیل شده است. (8)
بی‌شک تطابق اغتشاشات اخیر و رفتارها و تحرکات برخی اشخاص و گروه‌ها در کشورمان با نمونه‌هایی که تحت عنوان انقلاب مخملی طی دهه گذشته در شماری از کشورها به وقوع پیوسته و در بالا به آن اشاره شد و شباهت‌های موجود در تمامی آنها نشان از تلاش مرموزانه و بسیار پیچیده و سازمان یافته‌ای برای فراهم کردن زمینه یک پروژه و کودتای رنگی در ایران دارد.
تمامی براندازی‌هایی که تاکنون با عنوان انقلاب مخملی در دنیا رخ داده دارای وجوه مشترک بسیاری با یکدیگر هستند. از جمله این‌که دولت‌های حاکم غیرهمسو با غرب بودند و در همه این تحولات سیاسی جابه‌جایی قدرت از طریق کشاندن مخالفین به خیابان‌ها و بحران‌سازی صورت گرفته است و بهانه همه این به اصطلاح انقلاب‌ها، تقلب در انتخابات بوده است. در این میان غرب نیز به دلیل عدم همسویی دولت‌های حاکم با آنها با همه توان از مخالفین حمایت کرده و آنان را به قدرت رسانده است.
اما آن‌چه قابل تامل است این که در گزارش مستند مرکز تحقیقات ضدتروریسم، مرکز "سابان " وابسته به اندیشکده آمریکایی بروکینگز راهکارهای لازم برای کودتای مخملی در ایران و حمایت از مخالفان نظام را قبل از انتخابات طراحی و منتشر شده است.
این مرکز آمریکایی در گزارش خود مناسب‌ترین راه برای تغییر حکومت را حمایت گسترده از انقلاب مخملی در ایران دانسته و آن را بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای حل مشکلات آمریکا با ایران معرفی کرده است.
همچنین براساس اسناد و مدارک منتشر شده و نیز اعتراف برخی از عناصر مرتبط با پروژه اخیر، سناریونویسی و ایجاد التهاب برای فردای شکست در انتخابات ریاست جمهوری از حدود 6 ماه پیش از آن با قطعی دانستن شکست نامزدهای جبهه مدعی اصلاح‌طلبی آغاز شده بود و به ویژه طی 3 ماه اخیر با ترویج شایعه تقلب در انتخابات، سازماندهی برای اعتراض علیه تقلب ادعایی در دستور کار قرار گرفت. (9)
آنها به همین بهانه شبکه‌های چند هزار نفره را از جمله با محوریت شاخه جوانان احزاب افراطی جریان دوم خرداد و نهضت آزادی راه‌اندازی کردند و حتی کمیته‌ای از سوی مدعیان اصلاح‌طلبی تحت عنوان کمیته صیانت از آراء راه‌اندازی شد که دستور کار اصلی‌اش با نزدیک شدن به روز 22 خرداد، القای عدم سلامت انتخابات و تشکیک و تردید در روند برگزاری آن بود. سایت‌های وابسته نیز در کنار رسانه‌های بیگانه به‌ویژه "بی‌بی‌سی فارسی " به پوشش انبوه تولیدات "حلقه تشکیک و القای تقلب " پرداختند.
در همین زمینه پروفسور حمید مولانا استاد سابق علوم ارتباطات دانشگاه پان‌آمریکن در یادداشتی به هماهنگی انجام شده بین رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف اشاره می‌کند، می‌نویسد: "مقامات اطلاعاتی، امنیتی، و سیاسی آمریکا به خوبی اطلاع داشتند که شکست "محمود احمدی‌نژاد " در ایران غیرممکن است، ولی برای استفاده از موقعیت‌ها و محیطی که بتوانند بوجود بیاورند، خود را کاملاً آماده کرده بودند و با متفقین سیاسی در اروپا و کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان و غیره، سناریوی آن را هماهنگ می‌کردند. مدت‌ها بود که در اجلاس و نشست‌های اصحاب رسانه، شبکه‌های تلویزیونی بی‌بی‌سی (انگلیسی و فارسی)، سی‌ان‌ان، فرانسه 24، دویچه وله، الجزیره، العربیه و عده قابل توجهی از نمایندگان و خبرنگاران مطبوعات آمریکا و اتحادیه اروپا خود را برای بازی در این صحنه آماده کرده بودند و با گروه‌ها و افراد مورد نظر خود در داخل ایران همکاری‌های بسیار نزدیکی داشتند. جای تعجب نبود که در صحنه‌ انتخابات ایران، محتویات و عناوین گزارشات، تصاویر و انگاره‌ها و زمان اختصاص داده به آنها، شبیه یکدیگر بوده و عیناً مانند یک ارکستر موزیک هدایت می‌شد. "
حمایت و هماهنگی بین آمریکا و کشورهای غربی با دنباله‌های داخلی و عوامل آشوب و اغتشاش کاملاً نشان می‌دهد که آنان در پی راه‌اندازی انقلاب مخملی هستند البته از دشمن انتظاری جز دشمنی نیست و در 30 سال گذشته از هیچ اقدامی برای دشمنی و ضربه زدن به ملت ایران کوتاهی نکرده است اما یقیناً جرم کسانی که در داخل کشور با دشمن همراهی و با سوءاستفاده از احساسات پاک جوانان آنان را قربانی مطامع پلید خود می کنند، بسیار سنگین تر است و باید با قاطعیت با آنها برخورد شود.
با این حال کسانی که در توهم ایجاد انقلاب رنگی در کشورمان به سرمی برند از این نکته کلیدی غافلند که اینگونه به اصطلاح انقلاب‌ها در ایران اسلامی هیچ جایگاهی ندارد و با تحکیم هر چه بیشتر انسجام ملی در ایران، همزمان با شروع دهه چهارم انقلاب از یک طرف و درایت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی و دلبستگی مردم به اسلام و ولایت فقیه، احتمال پیروزی دشمنان با چنین پروژه‌هایی کاملاً منتفی است. بدون شک اینبار نیز ملت ایران داغ ننگ را بر پیشانی بدخواهان خود هک خواهند کرد.
در همین رابطه نیز رهبر معظم انقلاب یک هفته بعد از برگزاری انتخابات در خطبه‌های نماز جمعه، آب پاکی را روی دست ناپاک آمریکا و صهیونیست‌ها و بدخواهان داخلی ریختند و با صلابت و اقتدار از شکست این فتنه رنگین خبر دادند و فرمودند: "... این وضعیت دشمنان را به طمع انداخت و تصور کردند که در ایران همه می‌توانند همچون برخی کشورهای کوچک با چند ده میلیون دلار یک سرمایه‌دار صهیونیست، انقلاب مخملی کنند اما مشکل اصلی دشمنان نادان این است که هنوز هم ملت ایران را نشناخته‌اند. "
بدون تردید با وجود نعمت ولایت فقیه در ایران اسلامی دشمنان هرگز به مقاصد شوم خود علیه ملت ایران دست نخواهند یافت.
پی نوشت ها:
1- بیانات مقام معظم رهبری ‏در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ?? تیر ????
2-
http://www.nytimes.com/2007/06/24/magazine/24ngo-t.html
3- کمک آمریکا به پیشبرد دمکراسی در آسیای میانه، خبرگزاری بی‌بی سی، 07 آوریل 2007
4- همان
5- انقلاب رنگی و جمهوری اسلامی، پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران، 1387، ص 139
6- همان، ص 144 و 145
7-
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1904343,00.html
8-
http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1362310
9-
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8804140530
نویسنده: حامد عبدوس
منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی 

 


نوشته شده توسط محمد شولایی در دوشنبه 88/6/2 و ساعت 11:15 عصر | نظرات دیگران()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
مدیریت انقلاب رنگی در ایران - بـوی خـوش ظـهـور
محمد شولایی
مولای مهربان غزل های من ،سلام* سمت زلال اشک های من آقای من، سلام* ما بی حضور سبز تو، اینجا غریبه ایم * دستی، سری تکان بده،آقای من سلام
لینک به وبلاگ
منوی اصلی
 RSS 
صفحه نخست
پست الکترونیک
صفحه ی مشخصات
خانگی سازی
ذخیره کردن صفحه
اضافه به علاقه مندیها
فهرست موضوعی یادداشت ها

دل نوشته های پیشین

آمار وبلاگ
بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 58
مجموع بازدیدها : 186364
یاران آشنا
پر پرواز
نور
طراحی وب سایت download دانلود .بازی. تم.موبایل.نرم افزار.کرک.کد
کلام دل
گل نرگس
صمیمانه ها(یک دعای متفاوت)
پهلوان خورشید
شمیم بهشت
آسمانی (حتما یک سری بزن)
چشم دل
یا صاحب العصر و الزمان
مذهب عشق

منتظران دوست































خبر نامه
 
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو

صلواتی بر محمدوآل پاکش

موسیقی وبلاگ
ذکر ایام هفته
سخنی گهربار از رسول مهربانیها
رتبه سایت در گوگل
PageRank
تقویم روز
مترجم وبلاگ
وضعیت من در یاهو
خطاطی کن
خطاطی نستعلیق آنلاین
فال حافظ بگیر
نمایش وضعیت آب و هوا
شناسایی وضعیت دوستان در یاهو
جستجو در وبلاگ
montazerezohour.ParsiBlog.com اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان